ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר – דפנה בלזר, M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע. בבלוג זה, אנתח את הסיפור " נשיקת הקסם", כסיפור מהז'אנר הדידקטי. הסיפור " נשיקת הקסם", עוסק בהתמודדות הגיבור בפרידה מהבית ויציאתו למסגרת החינוכית החברתית. אתייחס לאופן בו אני כגננת, מתייחסת ופועלת בנושא הפרידה בגן, בתחילת השנה ובמהלכה. בנוסף, אתייחס בעבודה זו לצרכי הילד בקריאת סיפורים, וכיצד הספרות משמשת אמצעי עזר לילדים בפתרון קונפליקטים פנימיים וחיצוניים, אותם פוגשים הילדים בפיתולי החיים, ובמציאות היום יומית שלהם. תחילת שנה בגן אנו בגן נוהגים לתת, להורים הנרשמים לגן שאלון היכרות כללי אותו הם ממלאים, ובכך הם מספקים לנו, הצוות המלווה את הילד בזמן שהותו בגן, אינפורמציה כללית ואישית על הילד המקלה עליו ועלינו את קליטתו בגן: רגישויותיו, כינויו, הרגליו ועוד. לפני כניסת הילדים לגן אנו מזמנים איש מקצוע, יועצת חינוכית/פסיכולוגית, שהרציונאל החינוכי שלהם תואם את השקפת עולמנו, כדי שתרצה בפני ההורים על משמעות ודרכי התמודדות של ילדים עם פרידה מהבית או ממסגרת מוכרת לקליטה במסגרת חדשה . בד"כ, במפגשים מסוג זה, ההורים מעלים את הבעיות המטרידות אותם ומקבלים תשובות, פתרונות וטיפים שונים המרגיעים אותם טרם כניסת ילדם למסגרת החינוכית החדשה. בין הטיפים, להקלת התמודדות הילד וההורה עם הפרידה הצפויה, טקסי פרידה שונים המקלים על הילדים, והמקנים להם גם תחושת ביטחון בכל פעם שנפרדים מחדש. השלב הבא, הוא, יום לפני תחילת השנה, בו אנו מזמנים את ההורים עם הילד לשיחות אישיות, לעדכון השאלונים האישיים, להכרה אישית של הצוות והכרת הגן. הימים הראשונים של שנת הלימודים, הם ימים משותפים להורים וילדים, להכרת הגן החדש, להכרת החברים , והכרת הצוות. לאחר שלושה ימים אינטסיבים, מתחיל תהליך הפרידה. ההורים מגיעים לגן עם הילדים שוהים עימם כשעה ונפרדים לזמן קצר. הילדים מיודעים ע"י ההורים על הפרידה הצפויה ביום זה. מיום זה ואילך, כל ילד מתקדם בקצב האישי והאינדיבידואלי, שלו. כבר בעת הליכי ההרשמה ההורים מיודעים על ידנו כי, במהלך השבוע הראשון של הקליטה הם ידרשו להיות פנויים וזמינים, ע"פ הצורך למען ילדיהם וצורכיהם. לאחר שהילדים בגן, מתחילים לבנות את אמונם באנשי הצוות ובסביבת הגן, אנו מעסיקים אותם בקבוצות קטנות, בפעילויות יצירה חופשיות, משחק חופשי וקריאת סיפורים. מאחר ואנו עוסקים בנפשות כה צעירות, הסיפור העוסק במישרין בפרידה, הוא סיפור המוצג בד"כ בהמחשה. ספרים העוסקים בנושא הפרידה, אותם אנו קוראים לילדים הם: "ליאור בכה שאימא הלכה" מאת שולה מודן. "נשיקת הקסם" מאת סמדר שיר. לאחר הקריאה אנו עוסקים ביצירה בנושא הספר. אנו מקשטים את הגן ביצירות הילדים, וע"י כך נותנים לגיטימציה למעבר הקשה אותו עוברים הילדים, כאשר הסביבה הופכת לחלק מהם. הילדים מאד מזדהים עם תכני הסיפור, המגוללים התמודדויות זהות לרגשותיהם ולתחושותיהם בעת הפרידה. ישנם ילדים המגיעים עם חפצי מעבר לגן, אותם אנו מכבדים ומקבלים ברצון כבעלי תפקיד נכבד כמתווכים בין שני עולמות הילד, עולם הבית ועולם הגן. הספרים, נותנים לגיטימציה לעולם הרגשות של הילדים, ומעניקים להם רפרטואר של התנסויות לפתרון הקונפליקטים המתעוררים בנבכי נפשם בעקבות הפרידה מהבית וההורים. במהלך השנה התכנים בגן כמובן משתנים, ופחות ופחות עוסקים בנושא הפרידה. אך, פרידה כל בוקר עדיין מלווה אותנו, פרידה מההורים כאשר הילדים מגיעים לגן. לכל ילד יש את טקסי הפרידה שלו מהוריו, אנו כצוות הגן, יודעים ומכירים את צרכיו ורצונותיו של הילד וכך הפרידה הופכת בהדרגה לקלה יותר. כאשר הפרידה הראשונה והמשמעותית בחייו של הילד נעשית נכון ובאורח אישי התואם את צרכיו האינדיבידואלים הילד, תורם הדבר מאד לילד הרוכש כלים עתידיים לפרידות נוספות המלוות את חייו כמו: פרידה מטיטול, פרידה ממוצץ, פרידה מחפצי מעבר, מחברים, ממסגרות חברתיות ועוד. צורכי הילד בקריאה צרכי הילד בתקופת חייו הראשונה הם אישיים ואגוצנטריים ביותר, אך ככל שהוא מתבגר והולך מתרחבים ומתרבים צרכיו. הוא מתחיל לחרוג מהאגוצנטריות שלו לעבר הזדהות עם החברה. הילד חותר ליצירת איזון בין אושרו וסיפוקו האישי לבין טובת החברה, תפקיד זה אינו קל כלל, והספרים עשויים לעזור לילד במישרין או בעקיפין הן בתחומי צרכיו האישיים והן ביצירת קשריו החברתיים. הצרכים הפסיכולוגים של הילד והדחפים הנפשיים של הילד בקריאה ספרים הם מרובים ומגוונים. הצורך בביטחון חומרי, בביטחון אמוציונאלי, בתחליפי מציאות, בקתארזיס, בביטחון רוחני, בהזדהות, בהעשרה לשונית, בסיפוק אסתטי ועוד ARBUTHNOT) 1957). צרכים אלה משקפים חלק מצרכיו הפסיכולוגים של הילד, המוצאים את סיפוקם המלא או החלקי בספרות לילדים.
ראשית תחושת הביטחון הקיומי והחומרי של הילד היא בזרועות הוריו, אח"כ מתפשטת להרגלי אכילה ושינה שלו ושאר תחומים המקנים לו הרגשת ביטחון ונוחיות.
הספרות מעוררת בקורא מערך מורכב של תגובות נפשיות שבתשתיתן מצבים, תהליכים, ולבטים עמוקים ובלתי מודעים, המתעוררים לפעילות עם היצירה ובעקבותיה.
הילד זקוק בגדילתו לביטחון הרוחני הזה, ביטחון המאפשר לבני אדם להתמודד ואף להתגבר על סכנות, כישלונות, מכשולים וטרגדיות מתוך אמונה בניצחון הטוב .
אספקט אחר הוא העלאת הצורך לאהוב ולעזור לאהובייך. אספקט נוסף הוא הרומנטיקה. בספרות ילדים קיימים סיפורים רומנטים, המשקפים חיי זוגיות בהתהוותם על קשייהם השונים עד שהם מסתיימים בנישואין וחיי אושר. האהבה בסיפורי הילדים היא מופשטת, אך מעניקה לילדים מקום התחלתי להזדהות עם דמות הצעיר או הצעירה- גורם חשוב ביותר בהתפתחותם העתידה.
סיכום אישי קיימת חשיבות רבה לתובנה כי פרידה היא תהליך קשה וכאוב לילד, המתחיל בלידה בו נפרד העובר, מהרחם החם, השקט והנעים, המגונן והמכיל ויוצא לעולם הקר, שבחוץ. פרידה קשה נוספת היא הפרידה מהשד של האם, המזין ונותן ביטחון הישרדותי עבור התינוק הרך לצד זיכרון מסוים וקשר פיסי לתחושת הרחם. הפרידות ממשיכות ללוות את הילד כחוט השני בכל שלבי התפתחותו, הפרידה מהקרקע כשהוא מתחיל לצעוד, הפרידה מישות אימו לישות עצמאית, הפרידה המשמעותית מההורים ומהבית לגן, לטובת המסגרת החברתית הראשונה.. עד פרידות בחיים בכל בגיל, עד שיבה טובה. כאדם וכגננת עברתי במהלך עבודתי זו תהליך חשוב ומהנה של למידה והפנמה, למדתי עד כמה ספרות הילדים מהווה אמצעי עזר המתווך בין עולם הילד, עולמו הפנימי והחיצוני, לעולם המבוגרים. הספרות עונה על צורכי הילד ע"י מתן מקום חשוב: לצורך שלו בביטחון חומרי, קרי בתחילת דרכו הביטחון בהוריו, בצורך בתחליפי מציאות, עולם הדמיון העוזר לילד לפגוש את המציאות שלעיתים לא כ"כ נעימה, הצורך בקאטרזיס, שחרור מפחדים ומתחים, הצורך בביטחון רוחני, שיאפשר לו כלים להתגבר על סכנות וכישלונות, הצורך בהשתייכות, כגורם מסייע לצמיחה מתוך האגוצנטריות לסוציאליזציה. הצורך בזיקה של אהבה, הצורך להיות אהוב ואוהב, הצורך בפעולה, הרצון להיות פעיל וראוי לכבוד והערכה, הצורך בעצמאות, השאיפה לעצמאות ולהכרת הערך העצמי, הצורך בהתגברות על קשיים, מתן אמצי עזר להתמודדות עם המציאות הקשה, והצורך בהזדהות, אחד הצרכים היסודיים של הילד. בגן שלי, אנו עוסקים הרבה מאד בעולם הספר, כמקום של אוריינות ועולם דמיון. כיום, אני מבינה עוד יותר עד כמה חשוב עולם הספר לכל אותם צרכים בסיסיים לקיומו הנפשי של הילד. אסיים, בדבריו של יאנוש קורצ'אק, מחנך גדול שאני מעריצה באופן אישי. קורצ'אק דרש לנהוג כבוד בחוויותיו של הילד, כבוד לשעה החולפת, מאחר וכלי הערכה ודרכי ראיית העולם שבידינו המבוגרים, שונים מאלה של הילד. הוא ביקש לכבד את אי ידיעתו של הילד ואת עמלו למען הדעת, לכבד את כישלונותיו ואת דמעותיו, לכבד את רכושו הקטן שרכש, צעצועיו, הממלאים את עולמו. הוא ביקש להקנות ביטחון וחדווה לילד בילדותו, כי זו התקופה המעצבת בחיי האדם. כולי תקווה ומשאלה כי אם אפילו יגיעו דברים אלו ולו במעט להורים ומחנכים, נוכל להעניק לילדינו כלים ברוכים וטובים להמשך חיים טובים יותר. |