29
פורסם בתאריך | אוגוסט 29th, 2012

ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר – דפנה בלזר, M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע.

הכינו את הילד מראש – שיתפו את ילדכם במקסימום מידע כמו: שם הגן, המקום, שם הגננת, הסיעות, איך הגן נראה, את ההכנה הזאת מומלץ לעשות שבוע לפני כניסתו לגן.

שפת גוף – שדרו לילד תחושה של רוגע, אופטימית, השתדלו לא להראות חששות ופחדים אודות המעבר לגן. הילדים חשים את שפת הגוף שלכם ואף את טון הדיבור.

הקשבה – יהיו קשובים לרגשות הילד ואל תגידו לו "אין ממה לפחד", "הכול יהיה בסדר", היו קשובים  והבינו את המצוקה שלו. דברו איתו על מצבים בהם אתם נכנסתם פעם ראשונה למקום לא מוכר, זה עוזר.

את המעבר מומלץ לעשות במספר שלבים – בתחילה היו איתו לפחות שעה ולאחר-מכן חזרו הביתה ביום השני הישארו איתו לשעה (נסו להתרחק מהילד ולהיות בטווח ראייה ולתת לאנשי הצוות להתקרב) ביום השלישי זמן הפרידה, הכינו את הילד בבית כי ביום זה תיפרדו לזמן קצר, כדאי לסגל טקס פרידה המוסכם על הילד, תגיעו לכשעה ותיפרדו לעשר דקות כדי שיהיה אקט הפרידה ולאחר-מכן חזרו וקחו אותו הביתה. כל עוד ההורים נמצאים בתחום הגן, מבחינת הילד זוהי המשחקייה הכי טובה שיש ולא מסגרת חינוכית שבה עליו להיפרד מההורה למספר שעות ביום. ביום הרביעי הביאו את הילד לגן, השתדלו לערוך פרידות קצרות, והיו זמינים ונגישים לקריאה מהגן. אם לאותו ילד יש חבר קרוב, זה ללא ספק יכול להקל ולעזור בתהליך.

תאום ציפיות – הסבירו לילד שאמא/אבא לוקחים אותו לגן, הם נותנים נשיקה וחיבוק ואז הם הולכים, אבל גם חוזרים לקחת אותו בעוד כמה שעות. אל תישארו הרבה זמן בגן, זה רק מקשה ומצד שני אל תיעלמו לו בלי לתת נשיקה וחיבוק. מצב כזה יוצר משבר אמון של הילד בהורה.

חפץ מהבית – חפץ מעבר, דבר נוסף שיכול להקל על הילד זה הבאת חפץ מוכר מהבית כמו דובי, מכונית, שמיכה ועוד. החפץ עשוי להוות עבור הילד את החיבור החשוב בין הבית לגן.

פרסים – אל תתחילו לשחד את הילד בפרסים בדומה ל"אם לא תבכה היום, תקבל ממני משחק" , כך הילד יעשה זאת בשביל פרס ולא כי הוא צריך ללמוד. פרידה היא נושא חשוב מאוד וחשוב לשים דגש.

עידוד וחיזוק – חזקו את הילד על כך שהתמודד בהצלחה. אפשר להכין טבלה שמחולקת לימים וכל פעם שהוא הצליח להיפרד יפה, לאפשר לו לשים מדבקה. בסוף התהליך, ניתן לתת מתנה קטנה כמחווה לתהליך אותו הילד חווה ועבר בהצלחה.



הוסף תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לפרסם תגובה.