ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר – דפנה בלזר, M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע. והשבוע אעסוק בדחיינות. "מחר אני אתחיל", "שבוע הבא".. "אחרי החגים".. הנטיה הלא נגמרת הזו לדחות את המשימות שלנו ל"יום אחר" גורמת לכך שהיום הזה לא בא. דחיינות מוגדרת כקושי לסיים משימה מסוימת בפרק הזמן שהוקצב לה. דחיינות היא תופעה אנושית נפוצה, שבה אדם דוחה לעתיד משימה שהוא אמור להתמקד בה עכשיו, בדרך כלל לטובת פעילות אחרת, יותר מהנה ופחות מאמצת. לרובנו, יש מגוון אסטרטגיות הימנעות מפעילויות שאנחנו תופסים כמטלות שחייבים לעשות. כולנו נוטים לדחות מטלות שאינן חביבות עלינו, אך כאשר הדחיינות גורמת לפגיעה בתפקוד, חשוב לטפל בה. בהתמודדות עם דחיינות בלימודים למשל, כדאי לזהות את הדרך בה אנחנו תופסים את המטלות הלימודיות ולהגמיש אותן. חשוב להכין סדרי עדיפויות ולפרק את המטלה לשלבים ולהגדיר כל אחד מהם כיעד בפני עצמו ולתת לעצמנו חיזוק לאחר ביצוע המשימה. משמעת- לרובנו קשה להיות ממושמעים כדי לבצע פעולות מאתגרות שמובילות , לצעד נוסף לעבר השגת המטרות שלנו. מותר שיהיו לנו ספקות, אפשר לרפות ידיים ולשחרר מאמצים מדי פעם. הנחת היסוד היא שביצוע משימות קשות מסב לנו רגשות לא נעימים, כמו שעמום, תסכול והתנגדות. לכן מאד חשוב, שתהיה הכרה בקשיים שמציבה הפרעת הקשב ויש לבנות תוכנית לימודית מותאמת העומדת בבסיס התמודדות יעילה: ממחקר חדשני שנעשה בקרב מאות סטודנטים, עולה כי, שככל שתחושות השליטה והחשיבות האישית של המשימה נמוכות, כך גוברת הדחיינות כלפיה. וכשהסטודנטים הרגישו שיש להם עניין אישי ותחושת שליטה גבוהה במשימות, הם נטו לדחות אותן פחות. |