ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר -M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע. אכילה בררנית, היא תופעה שהופכת בשנים האחרונות לשכיחה יותר, על פי מחקרים, בין 6% ל- 50% מהילדים נתפשים כבררנים באכילה על ידי הוריהם. אכילה בררנית מאופיינת בחוסר נכונות לאכול מזונות לא מוכרים, או לנסות מאכלים חדשים, צמצום סוגי המאכלים, או העדפה למזון בטעם או מרקמים מסוימים. אז מה עושים? חשוב להפוך את זמן הארוחה לחוויה נעימה. לא ניתן לחייב ילדים לאכול, הם יאכלו כשהם מוכנים ורעבים. חשוב להציע, בארוחות 3-2 אפשרויות לבחירת מאכלים, בכדי לאפשר תחושת שיתוף ושליטה, ולכלול מזונות שהילדים אוהבים. חשוב שהילדים יבינו שיש כללים וגבולות מוסכמים בהתנהלות הארוחה, כמו אכילה ליד שולחן ובישיבה. שתפו את הילד ככול הניתן בהכנות לקראת הארוחה, על פי גילו ויכולותיו, למשל בעזרה בעריכת השולחן, הכנת הארוחה עצמה וכו'. מומלץ להקפיד על ארוחה ללא הסחות דעת כמו טלוויזיה, טלפונים וכו'. כאשר הילדים אוכלים ללא הסחות, הם פנוים יותר להתנסויות חדשות וממוקדים בארוחה. השתתפות בארוחה משפחתית חושפת את הילד למגוון רחב של מאכלים, הארוחה מאפשרת חשיפה לחוויות תחושתיות, כהנאה מצבעיהם המגוונים של מגוון ירקות חתוכים, נגיעה בצלחות ההגשה של האוכל, העברת צלחות מאחד לשני ועוד. הגישו את האוכל בצורה מעניינת ומושכת. לדוגמא: את הגבינה והירקות ניתן לסדר בצורה של פרצוף על פרוסת לחם, חביתה. הקפידו על חשיפה חוזרת, דרושות חשיפות חוזרות למזון חדש, ועל ידי כך ניתן לאפשר לילד לפתח את הטעמים שלו, בקצב שלו. והכי חשוב, סבלנות, עקביות, ואורך רוח .
|