29
פורסם בתאריך | אוגוסט 29th, 2012

ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר – דפנה בלזר, M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע.

נקודת המוצא בהתייחסות לילדים בגילאי שנה עד שנתיים, היא שונה משנים עברו. כיום בעולם הטכנולוגיה המדע והאינטרנט המתקדמים הילדים הם ילדים מפותחים יותר ילדים סקרנים, ילדים אשר הסביבה הטבעית שלהם מאתגרת ועתירת גירויים.

בעבר ועל פי תיאוריות פסיכולוגיות חינוכיות, התפיסה הייתה כי ילד עד גיל שנתיים, עסוק בעולמו האישי ומשחקו הוא משחק אינדיבידואלי, וליד הילד אשר לידו ולא באינטראקציה איתו. כיום רואים את התינוקות, בעלי העיניים הסקרניות הגומעים את העולם, מתקשרים עם הסביבה ומחפשים את האתגר הבא. בדיוק כמו שגיל ההתבגרות מתחיל כבר בגילאי תשע. העקומה סוחבת קדימה את כל קבוצות הגיל למעלה. לכן סביבה המקנה מסגרת של אחד על אחד לעיתים, לא עונה על צורכי הילד המתפתח במהרה.

מחקרים אחרונים מראים כי ילדים הנמצאים בסביבה של גירויים מגוונים ובאינטראקציה מגיל מוקדם, הם ילדים בעלי יכולת תקשורת גבוהה יותר ויכולת אינטלקטואלית מילדים הגדלים בסביבה של אחד על אחד.

אכילה – להושיב את הילד בכיסא בטוח המעניק לו יציבות ויכולת תנועה. להעניק לילד מסגרת לעצמאות, במעקב צמוד של מבוגר. לשים לו בצלחת אוכל, לתת לו כפית או כף, כדי לעודד את הקואורדינאציה לכוון את הכפית לפה וכו', לשבת עם הילד ולשמש דוגמא כיצד אוכלים, שלב התפתחותי בו הילדים לומדים ע"י חיקוי התנהגותי. לתת לילד תפריט מגוון כדי להגדיל את רפרטואר הטעמים וללמוד מהו טעמו האישי. לשים לילד בצלחת לא יותר מידי פריטים (עודף גירויים מבלבל) וכשמסיים לשאול אותו אם רוצה תוספת או לטעום משהו נוסף. להוסיף לילד מרקמים שונים כדי לעורר אצל הילד חוויות חושיות. אכילה באינטראקציה משותפת עם ילדים נוספים, מלמדת את הילדים תוך חיקוי התנהגותי וחשיפה לטעמים אחרים, היא יעילה ומפתחת, וחפה ממניפולציות רגשיות הוריות. הרבה פעמים ילדים הסובלים מקשיי אכילה בבית, נפתחים ואוכלים היטב בגן.

חיברות – גן ילדים מהווה את המסגרת הנורמטיבית הראשונה המלמדת את הילדים את הקודים ההתנהגותיים בחברה. חשוב שילד יגדל לתוך סביבה מאוזנת אשר לא תלחיץ את הילד אלא תעניק לו מרחב מחייה נעים, קרי אנו בחיים לא נמצאים תמיד בקבוצת השווים שלנו ולכן חשוב ליצור סביבה אשר יהיו בה ילדים הקטנים מהילד. הילד ילמד לתקשר איתם ואף ישמש דוגמא ללמידה עבור הילדים הקטנים ממנו. חשוב מאוד כי פעילות זאת תהיה תמיד בהשגחה ותיווך של מבוגר. ובאותה מידה גם ילדים הגדולים מהילד אשר ימשכו אותו למעלה ויהוו עבור הילד מודל לחיקוי התנהגותי.

מוטוריקה עדינה וגסה – גן ילדים העומד בתקנים של משרד החינוך ומלווה ביועץ בטיחות, מעניק לילד סביבה מאתגרת ובטוחה, המציעה לו שפע גירויים מוטוריים המפתחים את הילד בצעדיו הראשונים, כבסיס להתפתחות מוטורית עדינה וגסה באופן תקין.

כישורי חשיבה – בגן ילדים קיים היצע מגוון מעולמות שונים המפתחים את כישורי החשיבה של הילד. עולם הספר, שירים, ומפגשים בהם מפתחים את השיח של הילדים ואת עולם הדמיון החשוב מאוד להתפתחותו.

שיטת רג'יו אמיליה – שיטה המיושמת בגן ירוק בטבע ומונעת מסקרנות הילדים. היא מפתחת את כישורי החשיבה על ידי נושאים המועלים על ידי הילדים, והצוות החינוכי מעצים את הנושאים הללו ומפתח את מעגלי החשיבה של הילדים על ידי קישור לעולם הגדול ולרבדים נוספים, המעשירים את עולמו של הילד.



הוסף תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לפרסם תגובה.