29
פורסם בתאריך | אוגוסט 29th, 2012

ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר – דפנה בלזר, M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע.

רכישת המיומנויות השונות של הפעוט מצריכות ניסוי וטעייה רבים ככל שהילד יתנסה ובאופן עצמאי יחווה את ההצלחות לצד הכישלונות וכך ילמד. בגן נמצאים אנשי צוות מקצועיים המלווים את הילד לאורך כל היום, ומעניקים לו מסגרת תומכת ומכילה לכל שלב.

בבית לעיתים האם או המטפלת עסוקות בעניינים אחרים הכנת אוכל, מענה לטלפונים, סידור הבית, עיתות אשר יכולים להיות קרדינלים לטיפול בילד וטיפוח מיומנויותיו השונות. במסגרת הגן, יש מספר אנשים המטפלים בילדים ואצלנו בגן הצוות צמוד לילדים לא מתעסק "ברקע" החשוב כדי ליצור מסגרת הנותנת מענה לצורכי הילדים, ולכן בכל עת הצוות מסוגל ללמד לתווך ולכוון את הילד בתהליך רכישת המיומנויות השונות החשובות להתפתחות ולעיצוב אישיותו של הילד. בגן יש מערך של חוגים הנכנסים לגן בימים קבועים חוג מוסיקה, חוג התעמלות ויום בישול.

בבית יש יותר גמישות העשויה לבלבל את הילד. הגן מעניק מסגרת קבועה אשר יכולה להיות גמישה, אך קבועה. המסגרת מעניקה לילדים סדר וארגון, הילדים יודעים למה לצפות ונעים להם לחיות במסגרת הידועה והגמישה. חשוב להיות עם האצבע על הדופק ולראות כיצד הילדים מרגישים בסדר היום. חשוב להיות גמישים ולזרום עם הילדים, אנו, כדמויות מחנכות חייבים לשמש דוגמא לגמישות על מנת ללמד את הילדים להיות בני אדם גמישים כערך חשוב לחיים.

חשובה איכות הזמן ולא הכמות ולכן, טווח ריכוז של ילדים בגילאי שנתיים שלוש נסוב בין 10 דקות לרבע שעה. טווח ריכוז הנבנה בהדרגה. חשוב כי הלמידה תהיה חווייתית דרך חושי הילד ותנועתית, כך הילד יפנים וילמד באופן המוצלח ביותר.

בהחלט יש חשיבות למשחק חופשי ועצמי של הילד, כדי שיוכל ליהנות מאינפורמציה ומהידע  אשר רכש ויתנסה בזמנו החופשי והאישי ללא לחצים סביבתיים ובסביבה רגועה ושקטה, יתנסה ויעכל את הנלמד.

אני רואה חשיבות מאוד גדולה בשעות הבוקר בהן הילד בוחר היכן הוא רוצה להתחיל את יומו. אצלנו כל הגן פתוח לרווחה בפני הילדים והם אלה שבוחרים בשעות הראשונות עם הגעתם לגן, היכן יתחילו את יומם. אני רואה בכך מקום להעצמה, המאפשרת להסתכל לילד בגובה העיניים. כמו שאנחנו, המבוגרים, רוצים להחליט בעצמנו כיצד להתחיל את היום וכך לעצב לעצמנו את כל היום, כך אני חושבת שיש לתת גם לילדים את הגמישות הזו, שכפועל יוצא, תעצים אותו.

בגן יש מסגרת קבועה בה מתחיל היום במשחק חופשי המעניק מגוון של גירויים מוטוריים גסים ועדינים, לאחר-מכן, מפגש עם שירים, דקלומים ומשחקי ידיים. ארוחת בוקר, שנת בוקר למי שזקוק ומשחק חצר בו יש גם פעילות יצירה החושפת את הילדים לחומרים שונים ממרקמים שונים ונותנים מקום ליצר ולרגש.

העבודה בשעת חצר היא עבודה בקבוצות קטנות, אשר ביניהן נעשית רוטציה. הדבר מקנה מסגרת חברתית נורמטיבית המלמדת את הילד כיצד לנהוג במסגרות מורחבות וכן להעניק לו כלים להתמודד במסגרות קטנות יותר. זהו מעין שילוב חשוב בין ההווה לעתיד, לאפשר לילדים לרכוש כלים ולהתמודד בחיים עם קבוצה גדולה כהכנה למסגרות החינוכיות העתידיות (גן חובה, בית ספר ועוד), ועדיין לשמור על הצורך של הילד לקבלת יחס פרטני בקבוצות קטנות.

לאחר פעילות החצר הילדים נכנסים לגן למפגש נוסף עם תוכן – סיפור, חג, עונה או חוג. לאחריו מוגשת ארוחת צהריים, הילדים יוצאים למשחק חופשי ושנת צהריים. עם ההתעוררות משנת הצהריים מתעוררים כל אחד בקצה שלו, מתארגנים, אוכלים כריכים עם ממרחים בריאים מתפריט הגן, או מפגש, סיפור, פעילות חופשית עד להגעת ההורים.



הוסף תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לפרסם תגובה.