19
פורסם בתאריך | יוני 19th, 2022

ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר -M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע.

פוסט זה, הוא פוסט המשך לפוסט, שפורסם בשבוע שעבר, בעקבות כתבה, בה ראיינו מומחים ופסיכולוג התפתחותי המתמחה בהתפתחות המוסר בקרב ילדים.

כותרת הכתבה היא: "כדי שילדים יגדלו להיות אנשים מאושרים ובריאים, הם צריכים קודם להיות בני אדם טובים".

ממחקר נרחב, שעקב אחרי מאה משפחות לאורך שנים ובדק כיצד משפיע סגנון ההורות על התפתחות האופי והיכולות של ילדים, עולה כי, קיימים ארבעה סוגי הורות עיקריים .

ההורות, במחקר, הוגדרה על ידי האופן שבו הורים היו תובענים כלפי ילדיהם ודרשו ציות ושליטה לעומת, היענות לצרכים ולרצונות הילדים.

הסגנון הראשון,  שהוגדר על ידי המחקר נקרא "הורות מנותקת"- הורים האדישים לילדיהם, הורים המגדלים את ילדיהם כאחראיות המהווה מטרד. ילדים להורים אלה, התאפיינו בהישגים נמוכים בבית הספר ונמצאו כבעלי בעיות חברתיות וחרדתיות גם בבגרותם.

הסוג השני של ההורות "הורות מתירנית", מאפיין משפחות, שבהן מעטים הכללים וקיימת הימנעות מעימותים וחוסר דרישה לאחראיות מהילדים. ילדים להורים כאלה,  נמצאו כחסרי שליטה עצמית, הישגיות נמוכה והתחשבות מעטה בצרכי האחר.

הסוג השלישי של ההורות היא "ההורות האוטוריטרית"- הורים הדורשים ציות לסמכותם, תוך היענות נמוכה לרצונות הילדים. אלה הורים, ביקורתיים הממעיטים בשבחים ומרבים באיומים ועונשים.
ילדים להורים כאלה נמצאו חסרי ביטחון שמועדים לחרדות וכניעה ללחצים חברתיים.

הסוג הרביעי, וכפי שניכר האופטימלי, הוא "הורות סמכותנית"- הורים הדורשים כבוד ומשמעת, בשילוב עם חום וחיבה לילדיהם.
הורים אלה, נמצאו כבעלי ציפיות גבוהות מהילדים, ולצד הציפיות ניכר היה כי, הם מספקים גם תמיכה כדי לאפשר להם לממש אותן.
מהמחקר נמצא עוד כי, הורים אלה נמצאו מטפחים ומעודדים את האינדיוודאליות והעצמאות של ילדיהם, ובמקביל דורשים כבוד לדמויות סמכות .בהורות שכזאת, נמצאו המבוגרים כנותני הסברים רציונלים לכללים ומקשיבים לנקודת המבט של הילד.

ילדים להורים כאלה, נמצאו כבעלי ביטחון עצמי, בעלי שליטה עצמית והישגים גבוהים, המכבדים את הזולת ונמצאו במחקר בשכיחות הכי נמוכה לחרדה ודיכאון.

מסתבר מהמחקר כי, לנו ההורים והמחנכים קיים מקום חשוב בהשפעתנו על הדור הבא שיהיו מאושרים, בריאים בנפשם וטובים.

אז שיהיה שבוע נפלא של  הורות סמכותית  מאפשרת ומכבדת🧘‍♀️🧘‍♂️.

#הילדיםשלגןירוקבטבענהניםיותר
גן ירוק בטבע/גן של אמא | 0542327030 | הרצל 46 קריית אונו.

 



הוסף תגובה

אתה חייב להיות מחובר כדי לפרסם תגובה.