ברוכים הבאים ל'פנינה' של דפנה בלזר -M.A במסלול דוקטורט בהתפתחות הילד, יועצת חינוכית מוסמכת של משרד העבודה והרווחה, לגננות, הורים וצוותים חינוכיים, תואר B.E.D בחינוך והוראה לגיל הרך, גננת ראשית ברשת גן ירוק בטבע. לשקר, זה הרגל שמתחיל בילדות, שמטרתו סיוע ביציבות הנפשית, ומניעת עימותים. היכולת לשקר, נחשבת יכולת קוגנטיבית, שמעידה שאנחנו מבינים ומדמיינים מה חושב האחר. ילדים מתחילים לשקר סביב גיל שלוש, בשלב בו השפה מתפתחת והם כבר מכירים היטב את חוקי ההורים. זהו השלב בו הם בעלי תבונה של מעשה ותוצאה, והבנה התוצאה שיכולה להיגרם להם מהפרת חוקי ההורים. החברה המערבית, באופן עקיף, מעודדת שקרים כאמצעי לריכוך מסרים בין אנשים. השקר אף מסייע בהתמודדות עם מצוקה ולעיתים אף מקל במצבים מאתגרים לנפש האדם. השקר עוזר גם שאנו משקרים לגבי עצמנו, הוא מציג אותנו כחכמים/ מוצלחים יותר משאנחנו, ואף מגן עלינו ממבוכה. גיליתם שהילדים שלכם שיקרו? מה עושים? חשוב להבין ששקרים הם תופעה התפתחותית תקינה לחלוטין אצל ילדים. היכולת של הילד לשקר מעידה, על יכולתו השכלית ועל הבנה של מצבים חברתיים. זה מראה שהם מבינים את ההבדל בין אמת לשקר, בין המציאות לרצון שלהם והם מנסים בדרך כלשהי להתאים את הסיטואציה למה שמתאים להם. ישנם סוגים שונים של שקרים ובכל גיל יש שוני בהתייחסות שלנו לשקר. לאט, לאט השקר הופך לשקר המחפה על מעשים שהם לא בסדר ושיכעסו עליהם בגינם. מאוחר יותר נראה שקר דימיון , שקר מעצים, שקר שנעשה כדי לזכות בתשומת לב, וישנם עוד סוגים רבים ושונים, וכל אחד מהם דורש התייחסות אחרת מההורים. כאשר הילד משקר שקר קטן עקפו אותו, לדוגמא: כשהילד חוזר עם ידיים מלוכלכות לאחר ש"שטף ידיים", אפשר להגיד לו שלפעמים צריך לשטוף פעמיים. חשוב לזכור שהשקר הוא לא נגדנו אלא בעד הילד. |